Elk bedrijf moet tegenwoordig aan online marketing doen om klanten te krijgen. Helemaal online bedrijven zoals datingsites. Hoe de bekende datingsite Parship dat doet en hoe ze goede Parship ervaringen proberen te realiseren, lees je in dit blog.
Overal zichtbaar
Om klanten te krijgen, moeten mensen eerst weten dat jij bestaat. Parship doet dat op alle mogelijke manieren. Van grote posters in bushokjes tot spotjes op nationale radiozenders, vaak herhaalde tv-reclame en online advertenties. Daardoor zijn ze overal zichtbaar. Handig, want Parship heeft een hele grote doelgroep. Namelijk mensen uit heel Nederland die een serieuze relatie zoeken. Die mensen lopen natuurlijk overal rond en luisteren niet allemaal naar dezelfde radio of tv-zenders. Juist doordat de doelgroep zo breed is, moet Parship op meerdere kanalen adverteren. En dat lukt ze.
Duidelijke boodschap
Als een bedrijf zich aan mensen voorstelt, moet het ook vertellen waarom mensen iets met die kennis zouden moeten doen. Kortom: een duidelijke boodschap hebben. Daarvoor heeft Parship een korte, heldere slogan ontwikkeld. “De nummer 1 in serieuze relaties”. Je weet dus:
- dat als jij een serieuze relatie (en geen one night stand) wilt, je bij Parship moet zijn
- dat Parship goed is in wat ze doen
Deze slogan passen ze ook in hun verdere marketinguitingen toe. Zo spelen in de tv-reclames altijd twee mensen een gezellige date na. Die date is zo ontworpen dat ze veel met elkaar kunnen praten. Bijvoorbeeld samen een kopje koffie op het terras drinken of arm-in-arm door een stad lopen. Hiermee straalt Parship niet alleen gezelligheid uit, maar ook dat ze de juiste mensen aan elkaar weten te koppelen – beide acteurs zien er immers blij uit. En dat je via Parship een serieuze date krijgt waarbij je veel kunt kletsen. In elk geval geen afspraakje om zo snel mogelijk naar iemands slaapkamer te gaan.
Online ligt de nadruk op succes
Omdat Parship een online bedrijf is, vindt het grootste gedeelte van hun marketinguitingen ook online plaats. Daarbij valt op: de nadruk ligt op succes. Zo schrijven ze veel over “Snel relatiesucces met Parship” krijgen en “die bij je past”. Alsof hun klanten heel snel de perfecte date vinden.
Nou nemen veel mensen zulke teksten met een korreltje zout, want “wij van wc-eend adviseren wc-eend”. Daarom werkt Parship veel met sociale bewijzen: bewijzen die hun bestaande klanten hebben aangedragen. Zoals “38% van onze leden vindt de liefde bij Parship. Jij ook?” en een rubriek “succesverhalen” op hun eigen website. Sociaal bewijs is hét stokpaardje van online marketing. Want als echte klanten een positieve ervaring hebben opgedaan en daarover vertellen, zijn anderen ook geneigd bij dat bedrijf klant te worden.
Het is daarom aan te raden om ook op jouw website sociaal bewijs te tonen. Bijvoorbeeld in de vorm van:
- korte reviews over jouw producten of diensten, die je dan op de betreffende productpagina of dienstpagina laat zien.
- een pagina zoals “cases” (voor B2B-bedrijven) of “succesverhalen” (voor B2C-dienstverleners) waar klanten uitgebreider over hun ervaringen vertellen
- knoppen om jouw producten of blogs te delen op social media. Zo maak je het lezers of kopers gemakkelijker om jouw producten ergens anders aan te prijzen.
- vertrouwensbadges van reviewwebsites zoals Google Reviews, Trustpilot of Kiyoh.
“Wij zijn veilig”
Je weet maar nooit wie je nou echt treft, als je op een online dating platform met iemand afspreekt. Parship is zich van die onzekerheid bewust en doet er veel aan om mensen te overtuigen: wij zijn veilig. Bijvoorbeeld met certificaten. Die verhogen immers de betrouwbaarheid van een website. Ze vermelden deze certificaten pontificaal op de homepagina. Met daarbij een grote kop “Veilig daten met een gerust hart” zodat het meer opvalt. En een verhaaltje over “Veiligheid staat bij ons voorop”. Ook staat er direct een interne link bij: “lees onze tips voor veilig daten”, want ook Parship weet dat je er met certificaten alleen niet komt.
Toch zijn certificaten voor veel ondernemers een drempel. Iedereen weet wel dat ze belangrijk zijn, maar ze zijn vaak duur en moeten jaarlijks opnieuw worden aangevraagd. Een hoop kosten en gedoe dus, maar het wekt wél een veilige, betrouwbare indruk. Parship werkt daarom met meerdere keurmerken, die het grote publiek ook kent. Dankzij bekende keurmerken als Thuiswinkelwaarborg en Keurmerk Veilig Daten komen ze dan ook zeker betrouwbaar over.