Wat SEO en SEA gemeen hebben is dat beide onderdeel zijn van de online marketingwereld. Deze tools dragen bij aan jouw marketingcampagne met uiteindelijke doel jouw omzet te verhogen. Toch ontstaat er vaak nog wat verwarring over het verschil tussen deze twee. In dit blog zetten we de grootste verschillen voor je op een rijtje.
SEO, wat is het?
SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. Zoals de naam al zegt, draagt SEO bij aan de online vindbaarheid binnen zoekmachines zoals Google en Bing. Het gaat hier dus om organische en onbetaalde zoekresultaten. Binnen SEO staat het schrijven van content centraal. Wanneer je namelijk goed doordachte content op je website hebt staan en deze voor Google goed vindbaar is, zal je hoog eindigen tussen alle zoekresultaten.
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising. Omdat Google de meeste gebruikte zoekmachine is over de hele wereld, wordt SEA ook wel Google Ads genoemd. Bij SEA draait het, in vergelijking met SEO, wel om geadverteerde zoekresultaten. Binnen SEA is het belangrijk om je budget slim in te zetten om zoveel mogelijk clicks vanuit je advertentie naar je website te leiden.
De grootste verschillen op een rijtje
1. Lange vs. korte termijn
Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat je bij SEO op de lange termijn resultaat boekt terwijl je behaalde SEA resultaten direct zichtbaar zijn. Investeren in SEO is een langdurig project waarbij het wel 3 tot 6 maanden kan duren voordat de eerste resultaten doorsijpelen. SEA zorgt daarentegen direct voor zichtbare vindbaarheid in Google omdat je je Google Ads campagne met één druk op de knop in werking zet.
2. Tijd vs. budget
Waar SEA dus draait op het investeren van geld, is dat niet aan de orde bij SEO. SEO draait meer op het bijhouden van je content en het actief bezig zijn met het verspreiden van deze content. SEA kost je dus geld in de vorm van budget, terwijl SEO je geld kost in de vorm van uren die je er zelf in investeert.
3. Zoekwoorden vs. zoektermen
Een zoekwoord is een woord dat ingezet wordt in marketingcampagnes om relevant verkeer naar de website te genereren. Een zoekterm daarentegen is het woord dat iemand in de zoekmachine intypt. SEO maakt gebruik van het eerste, de zoekwoorden. De SEO content die je maakt moet gebaseerd zijn op zoekwoorden en de zoekvolumes die erachter schuilen. Een Google Ads campagne daarentegen richt zich op zoektermen en of deze goed converteren.