e-mail succesvolle marketingcampagne

Hoe je e-mail inzet voor een succesvolle marketingcampagne

Wanneer bedrijven een marketingcampagne opzetten komen ze vaak uit bij SEO en SEA. Dit zijn twee manieren om je bedrijf succesvol op de kaart te zetten, echter vergeten ze hier een hele belangrijke. Binnen het versturen van e-mails ligt een kans die menig bedrijf verder helpt. Er is namelijk veel te halen uit e-mail marketing door het sturen van gerichte en gepersonaliseerde e-mails naar je klantenbestand. In dit blog lees je hoe je e-mail marketing succesvol inzet. 

Waarom e-mail marketing toepassen?

Uit onderzoek is gebleken dat 99% van de consumenten hun e-mailbox dagelijks controleert. Daarbij zegt 59% van de consumenten ook daadwerkelijk beïnvloed te worden door mails met marketingdoeleinden. Juist op deze cijfers moet je inspelen om het aantal bezoekers van jouw website of webshop omhoog te krijgen. Door middel van het inzetten van de juiste e-mail marketingstrategie verrijk je je huidige marketingcampagne en genereer je meer omzet. 

Wat is e-mail marketing?

E-mail marketing is dé manier om jouw klanten direct te bereiken. Deze variant van online marketing wordt vaak onderschat en valt zeker niet via een simpele e-mail uit te voeren. E-mail marketing vergt een goed doordachte e-mail marketing strategie die op de behoeften van jou en je klanten is ingespeeld. E-mail marketing laat je op een directe manier communiceren met je klant en er is dan ook niet één vast format te gieten. Zo stuur je bijvoorbeeld een e-mail op een feestdag, wanneer iemand zijn winkelwagen voortijdig heeft verlaten, wanneer je nieuwe/andere producten aan de klant wilt laten zien of natuurlijk de gepersonaliseerde nieuwsbrief.  

Op welke klanten is e-mail marketing gericht?

Veel bedrijven hanteren als drijfveer dat er zoveel mogelijk nieuwe klanten binnengehaald moeten worden. Wat ze daarbij vergeten is dat er ook een groot aantal mensen al eens eerder de website of webshop heeft bezocht. Deze bestaande klanten zijn veel waard en de klantfocus in e-mail marketing wordt dan ook gecentreerd rondom de bestaande klanten. Bestaande klanten zijn bekend met jouw producten, diensten en service. Deze doelgroep weet hoe jouw bedrijf opereert en doet bij vertrouwen eerder nogmaals een aankoop dan een groep nieuwe klanten. Hier ligt dus een kans die aangegrepen moet worden middels e-mail marketing.

De bestaande klantendoelgroep heeft bij eerder bezoek aan jouw website of webshop hoogstwaarschijnlijk een registratie achtergelaten. Vanuit dit punt kun je actief blijven communiceren naar deze klanten om ze te blijven informeren en enthousiasmeren over jouw producten, diensten en acties.