Hoe je als kleine ondernemer het beste aan marketing doet
Je hebt het eindelijk gedaan, je bent een eigen bedrijf gestart! Na lang nadenken, praten en in je vrije tijd werken aan de start van je bedrijf is het eindelijk zover. Nu is het belangrijk dat je klanten binnenhaalt. Maar hoe doe je dat als je nog heel erg klein bent? Hier lees je een aantal tips om als kleine ondernemer aan marketing te doen. Zo kan je binnen no time in je eigen kantoor aan de slag!
Maak jezelf kenbaar op social media
Wist je al toch? Social media is de makkelijkste manier om vandaag de dag je doelgroep te bereiken. Vaak is dit nog gratis ook. Zorg voor onderwerpgerichte posts op Facebook, Instagram en vooral LinkedIn om jouw bedrijf onder de aandacht te brengen. Doe dit ook frequent om je bedrijf onder de aandacht te houden. Houd verder een leuke actie om potentiële klanten binnen te halen. Laat mensen jouw posts delen en geef vervolgens een prijsje weg, bijvoorbeeld korting voor de eerste maand of een gepersonaliseerde mok. Zo blijf je in de gedachte van je potentiële klanten.
Houd je klanten dichtbij
Dat wil vooral zeggen, zoek klanten die in jouw omgeving wonen en/of werken. Zeker wanneer je nog een kleine, startende ondernemer bent is mond-tot-mond reclame de belangrijkste reclame. Dit zal veel sneller gebeuren wanneer je klanten elkaar kennen en eventuele nieuwe klanten over jou vertellen.
Heb je mailadressen van potentiële klanten? Stuur dan een nieuwsbrief de deur uit waarin jij je bedrijf kenbaar maakt en vertelt waarom de potentiële klant niet zonder jou kan. Wanneer je geen mailadressen hebt, mag je het ook op de ouderwetse manier doen. Ga naar de drukker, laat een flyer maken en bezorg deze huis-aan-huis bij je, hopelijk nieuwe, klanten.
Bezoek eens een interessante beurs
Ben je van plan om het wat groter aan te pakken? Breng dan eens een bezoek aan een interessante beurs of congres. Je vergroot hierbij ten eerste je netwerk. Door jouw bedrijf kenbaar te maken aan collega’s leer je misschien wel mensen kennen die je graag willen helpen of geïnteresseerd zijn in jouw product en/of dienst. Bovendien steek je er zelf ook nog het één en ander van op. Met andere woorden, een win-win-situatie.
Begin met familie en vrienden
De allerbeste (en makkelijkste) start is misschien wel het dichtst bij. Je familie en vrienden willen, uiteraard afhankelijk van je werkzaamheden, vast wel klant worden. Deze mensen zijn welwillend, willen waar nodig je steun geven en ze zijn bovendien sneller geneigd om fouten voor lief te nemen. Het is tenslotte beter om fouten te maken bij klanten die het jou gunnen dan bij een onbekende veeleisende klant.
Volg deze tips en je kleine bedrijf zal ongetwijfeld gaan groeien. Misschien gaat het wel zo goed dat je binnenkort personeel moet aannemen!